Gwarancja na sprzęt, czy jedynie na część podzespołów?
Informacja o 2 latach gwarancji, jaką znajdziemy przy opisie towaru w sklepach czy portalach aukcyjnych, może nie dotyczyć całego sprzętu jaki zamierzamy nabyć, a jedynie jego wybranych komponentów!
Jak to?
Otóż towar nieco bardziej atrakcyjny cenowo (podkreślam nieco, czyli nie za pół ceny a przykładowo o 5% tańszy) bardzo często pochodzi z tzw. importu równoległego.
Nie każdy producent kontroluje dystrybucję i bywa, że poza oficjalną w danym kraju, jakieś firmy sprowadzają ten sam produkt na własną rękę.
Prowadzi to do konkurencyjności cenowej ale najczęściej okupionej już mniej korzystnymi różnicami. Często są to właśnie niepełne świadczenia gwarancyjne czy też plombowanie sprzętu uniemożliwiające jego niezależną / samodzielną modernizację w okresie owej pseudo "gwarancji".
Oto fragment zapisu karty gwarancyjnej, jednego z największych importerów równoległych elektroniki w Polsce, np. laptopów:
"Okres gwarancji Produktu rozpoczyna się od daty wydania produktu Nabywcy przez Autoryzowanego Sprzedawcę Gwaranta i trwa 24 miesiące, nie dłużej jednak niż 30 miesięcy od daty wydania produktu z Magazynu Gwaranta.
Okres gwarancji na akumulator zasilający (funkcja ładowania) i zasilacz wynosi 6 miesięcy od daty wydania produktu Nabywcy, nie dłużej jednak niż 12 miesięcy od daty wydania produktu z Magazynu Gwaranta.
Okres gwarancji na matrycę wyświetlacza LCD wynosi 12 miesięcy od daty wydania Produktu Nabywcy, nie dłużej jednak niż 18 miesięcy od daty wydania produktu z Magazynu Gwaranta."
Mimo to wiele osób kupuje. Myślę, że po prostu mało kto czyta karty gwarancyjne przed koniecznością skorzystania z niej, a przed kupnem to zazwyczaj nikomu nie przyjdzie do głowy o to zapytać, bo sprawa wydaje się niby jasna.
Nie każda różnica w cenie wynika zatem z marży sprzedawcy lub chęci naciągnięcia klienta, tym bardziej, że dziś sprawdzić ceny jest prosto.
Pamiętajmy też, że kupując sprzęt jako przedsiębiorca, nie mamy ustawowej możliwości zwrotu.